Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/roi1 
     ROI1          ROI2     
FEW X rex
ROI, subst. masc.
[T-L : roi2 ; GDC : roi1 ; FEW X, 366b : rex ; TLF XIV, 1203b : roi]

A. -

"Souverain" : ...tous lesquelx, veu et consideré ce que dit est, delibererent et furent d'oppinion que ycellui Jehan Le Brun, prisonnier, estoit dignes de souffrir mort, comme traittes du roy nostre sire, c'est assavoir: qu'il feust traynez, decapitez, et, après ce, le corps et la teste d'icellui pendus à la justice du roy nostre sire. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 68). Et ledit Loys dist : Mons. de Thouraine est d'aussy bon pere et bonne mere comme est le roy. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 25). Ouquel jour d'uy fu dit et ordonné au receveur de Paris que les biens dudit prisonnier estans audit lieu de Faremonstier il feist inventoirier et mettre en la main du roy, pour iceulx estre tournez et convertiz au prouffit du roy nostredit seigneur. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 100). ...les rebellions et desobeissances par lui faites et commises contre lesdiz roys de France et d'Engleterre, pilleries, roberies et depredacions que faites a par sa force et oultrage, sanz cause et raison, contre le roy nostre sire et ses subgets (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 206).

 

-

ADMIN. Subst. + du roi : Arnoul de Villiers, Nicolas Bertin et Robert de Pacy, examinateurs du roy nostre sire ou Chastellet de Paris (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 144).

 

.

Conseil du roi. V. conseil

 

.

Conseiller du roi. V. conseiller

 

.

Notaire du roi. V. notaire

 

.

Procureur du roi. V. procureur

 

-

Sous le roi. "Revenant au roi" : Et n'avoit aucuns biens soubz le roy. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 92).

B. -

P. anal. Roi des ribauds. "Officier de la suite du roi et des grands seigneurs chargé plus spécialement de la police" : En laquelle ville de Vaily, et en l'ostel dudit Roy des Ribaux, il a continuelment esté durant icelles vendenges, et aucune foiz porté la hoste en vendenges, afin de gaignier de l'argent (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 155).
 

Registre criminel du Châtelet Bernadette Suty / Monique Haas


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2015), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.